Kesäleirin 2024 kannanotto

Suomen on tunnustettava Palestiinan valtio!

YK:n 193 jäsenvaltiosta 145 – eli yli kolme neljäsosaa – ovat johdonmukaisesti tunnustaneet Palestiinan valtion. Pohjoismaista Suomi ja Tanska ovat ainoat, jotka näin eivät ole tehneet. Korostamme, että tunnustamattomuus ei ole neutraalia, vaan tarkoittaa Suomen kannattavan Israelin Apartheid-järjestelmää, joka asettaa israelilaiset ja palestiinalaiset eriarvoiseen asemaan. Tämä on vastoin YK:n ihmisoikeusjulistusta.

Hiljattain Irlanti, Norja ja Espanja tunnustivat Palestiinan itsenäisyyden 28. toukokuuta, ja Slovenia perässä kesäkuussa. Virallisesti Suomi kannattaa kahden valtion mallia, mutta miten se on mahdollista tunnustamatta toista näistä valtioista? Palestiinan itsenäisyyden tunnustaminen on ensimmäinen askel kohti mitään ratkaisua ja rauhaa. Kestävää rauhaa ei ole mahdollista saavuttaa ilman Palestiinan vapautta. Historia näyttää, että apartheid-järjestelmä on mahdollista kaataa aktiivisella vastarinnalla.
Viime viikolla arvostettu lääketieteellinen julkaisu “The Lancet” julkaisi raportin jonka mukaan gazan kansanmurhassa voisi olla tapettu jopa 186 000 palestiinalaista Israelin toimien johdosta. Tasavallan presidentti Alexander Stubb on lausunut aiemmin toukokuussa, että Suomi tulee jossakin vaiheessa tunnustamaan Palestiinan. Ulkoministeri Elina Valtonen on todennut, että nyt ei ole sen hetki. Jos nyt ei ole oikea aika, niin milloin?

Kannanoton ovat kirjoittaneet kesäleiriläiset 2024!