Kuopataan vientimalli, ei palkkatasa-arvoa!

Alkuvuosi on kulunut sähköisissä tunnelmissa, kun Orpon hallitus on aloittanut suomalaisten työmarkkinoiden neuvottelun kulttuurin romuttamisen, ja lähtenyt runnomaan läpi heikennyksiä, joiden talous- ja työllisyysvaikutukset ovat vähintään kyseenalaiset. Yksi toimenpide pitkällä listalla lakimuutoksia on niin kutsuttu vientivetoinen työmarkkinamalli. Malli tarkoittaisi sitä, että työehtosopimusneuvottelujen riitaantumistilanteessa valtakunnansovittelija ei saisi sovintoehdotuksena tarjota vientialoja korkeampaa palkankorotusta. Näin kaikkien, myös palkkakuopassa olevien, usein naisvaltaisten alojen, kipeästi tarvitsemat palkankorotukset olisivat sidoksissa siihen vientiteollisuuden korotuksiin.

Tämä olisi erityisen tuhoisaa monille naisvaltaisille aloille, mutta etenkin julkiselle sektorille, joka on jo valmiiksi palkkakuopassa. Esimerkiksi viime vuoden työmarkkinakierroksen jälkeiset palkankorotukset julkiselle alalle tulisivat käytännössä mahdottomiksi toteuttaa. Suomen työmarkkinat ovat verrokkimaiden kontekstissa poikkeuksellisen sukupuolittuneet, eli eri sukupuolet hakeutuvat korostetusti eri aloille. Tämä tarkoittaa, että myös sukupuoleen pohjaavat palkkaerot korostuvat Suomessa.

“Vientivetoisen mallin käyttöönotto tarkoittaisi naisvaltaisten alojen sementoimista ikuiseen palkkakuoppaan. Väestön ikääntyessä ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten määrän vähentyessä on järjetöntä tehdä alalle kouluttautumisesta entistäkin epähaluttavampaa. Nyt on aika panostuksiin, mutta sen sijaan Petteri Orpo näyttää keskisormea tätä maata pystyssä pitäville naisille”, toteaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Tänään 8.3. vietetään kansainvälistä naistenpäivää, johon on aina kuulunut keskeisesti myös naisten asema ja oikeudet työelämässä. Työmarkkinat ovat keskeinen paikka vähentää tai lisätä epätasa-arvoa, ja Orpon hallitus on näyttänyt päättää valita jälkimmäisen.

“Suuren osan yhteiskunnan toimivuuden takaavasta työstä tekevät naiset. Työn tärkeydestä huolimatta palkkauksen kehitys laahaa pahasti jäljessä. Vientivetoisen mallin myötä palkkauksen korjaaminen muodostuisi miltei mahdottomaksi. On naisvihamielistä toitottaa kuinka näiden alojen naisten tekemä työ on tärkeää ja korvaamatonta, mutta samalla edistää lakimuutosta, joka takaisi sen, että palkkaus pysyy jatkossakin matalana. Tyhjillä juhlapuheilla arvostamisesta ja kiitoksilla ei tuoda leipää pöytään.”, sanoo Vasemmistonuorten 2. varapuheenjohtaja Maiju Salminen.

Vasemmistonuoret toivottaa kaikille hyvää naistenpäivää ja vaatii: ei sementoida palkkakuoppaa!