Miksi äänestää eurovaaleissa?

Vasemmistonuorten Eurooppapoliittinen työryhmä

Lyhyesti, koska kyseessä ovat erittäin tärkeät vaalit tulevaisuutemme kannalta. Eu päättää seuraavan viiden vuoden aikana meille kaikille tärkeistä asioista ilmastotoimista työelämäsääntelyyn. Tässä päätöksenteossa keskeisessä osassa on Euroopan parlamentti, johon valitaan edustajat nyt eurovaaleissa.

Pitkästi

Seuraava Euroopan parlamentin viisivuotiskausi on suuri mahdollisuus tai uhka, riippuen eurovaali tuloksesta. Seuraava parlamentti voisi tehdä edistyksellistä ympäristöpolitiikkaa, edistää reiluasiirtymää ja puolustaa työntekijöiden oikeuksia. Tai se voi jatkaa ilmaston tuhoamista, heittää reilun siirtymän roskakoriin ja jatkaa työntekijöiden polkemista. Se kumpi vaihtoehto toteutuu riippuu seuraavan parlamentin koostumuksesta.

Sillä, minkälaista politiikkaa Eu tekee on suuri vaikutus meidän kaikkien elämään ja tulevaisuuteen. Nämä päätökset eivät kuitenkaan vain vaikuta suomalaisiin, vaan kaikkiin Eu:n jäsenmaiden asukkaisiin. Juuri tämä tekee niistä niin merkittäviä, koska hyvät ja edistykselliset uudistukset vaikuttavat toteutuessaan laajasti, mutta tämä pätee myös taantumuksellisiin päätöksiin. Siksi Eu asiolla tuleekin olla suuri merkitys vasemmistolaisille.

Suorin ja helpoin tapa vaikuttaa Eu:n päätöksiin ovat eurovaalit. Niissä valitaan Euroopan parlamentti, joka on keskeisessä asemassa Eu:n päätöksenteossa. Parlamentin tulee hyväksyä kaikki lakiesitykset ja se ottaa osaa neuvotteluihin lakien viimesijaisesta muotoilusta. Sillä on valtaa vaikuttaa Eu:n suuntaan.

Äänestysprosentti on eurovaaleissa jäänyt hyvin alhaiseksi, mikä lisää jokaisen äänen painoarvoa. Eurovaaleissa kannattaa äänestää, koska Eu:n kriittisessä asemassa oikeudenmukaisemman ja tasa-arvoisemman Suomen ja maailman rakentamisessa. Äänestämällä voi vaikuttaa siihen suuntaan, jonka Eu ottaa tänä kriittisenä äänestä. Hyvä vanu, äänestä!