Näpit irti Ukrainasta!

Vasemmistonuoret tuomitsee Venäjän sotatoimet Ukrainassa ja vaatii joukkojen vetämistä pois Itä-Ukrainasta. Venäjä on rikkonut kansainvälistä oikeutta ja loukannut Ukrainan suvereniteettia tunnustamalla Donetskin ja Luhanskin “tasavaltojen” itsenäisyyden.

“Nyt on tärkeää tukea ukrainalaisia, jotka joutuvat elämään joko sodan uhan alla tai sen keskellä. Sota on rikos ihmisyyttä kohtaan, mistä hyötyvät vain poliittinen eliitti ja aseteollisuus”, sanoo Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Suomen on osoitettava tukensa ukrainalaisille tukemalla maata taloudellisesti ja poliittisesti. Ukrainan alueellista suvereniteettia on puolustettava. Vaikka Ukrainan demokratia kärsii korruptiosta, heikosta taloudesta ja kansan eriarvoistumisesta, on maan demokraattista kehitystä tuettava ja apua on suunnattava myös demokraattisen kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseen.

Sotilaallisen vetäytymisen vaatimuksen lisäksi Venäjän kanssa on jatkettava neuvotteluja. Tilanteen eskaloituessa riski ei kohdistu vain Ukrainaan tai Eurooppaan, vaan koko maailmaan.

“Koska toinen osapuoli on ydinasevalta, uhkaa tilanteen eskaloituminen koko ihmiskuntaa. Tämän huomioiminen ei kuitenkaan tarkoita luovuttamista, vaan sitä, että Venäjään kohdistettavien, erityisesti sotilaallisten vastatoimien tulee olla tarkkaan harkittuja päätöksiä”, jatkaa Vuorinen.

Euroopan Unionin ja Suomen on asetettava Venäjälle tiukemmat talouspakotteet. Pakotteet on kohdistettava niihin, jotka ovat tilanteesta vastuussa: Putinin hallintoon ja lähipiiriin, oligarkkien lompakoihin, venäläisiin pankkeihin ja sotateollisuuteen kytkeytyviin yrityksiin. Tämä koskee myös suomalaisia: on häpeällistä, että entiset pääministerit Esko Aho ja Paavo Lipponen käärivät tuntuvat palkkiot venäläisissä yrityksissä toimimisesta. Aho istuu edelleen Venäjän suurimman pankin Sberbankin hallituksessa ja Lipponen kerää muhkeat konsultointipalkkiot lobbaamalla venäläistä fossiilista energiaa.

Saksa teki oikean päätöksen jäädyttäessä Nord Stream 2 -hankkeen, jonka tarkoituksena on tuoda maakaasua Venäjältä Saksaan. Suomen ja koko Euroopan tulee keskittyä energiaomavaraisuuden saavuttamiseen ja luopua venäläisten fossiilisten polttoaineiden hyödyntämisestä. Myös Fennovoima-hanke, jonka on Venäjän valtionyhtiö Rosatomin osaomistuksessa, on keskeytettävä.

“Venäläiseen ydinvoimaan tukeutuminen tarkoittaa Venäjän rahallista tukemista. Fennovoima-projektin jatkaminen olisi osoitus siitä, että Suomi ei ole valmis reagoimaan Venäjän kansainvälisen oikeuden rikkomuksiin”, huomauttaa Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja Jenni Suutari.

Vasemmistonuoret muistuttaa, että Venäjän sotatoimien tuomitseminen ei ole perustelu venäläisen kansan tai kulttuurin vastustamiselle. Russofobialle ei ole tilaa yhteiskunnassamme. Tuomitsemme ankarasti kaiken venäläisiin kohdistuvan rasismin.

“Venäläiset eivät ole syyllisiä yksinvaltaisen johtajansa harjoittamiin sotatoimiin. Samalla kun oligarkit kerryttävät omaisuuttaan monopolisoimalla luonnonvaroja, tavallinen kansa kärsii. Putinin hallinto on aiheuttanut korruptiota, kaventanut kansalaisoikeuksia ja sortanut vähemmistöjä. Venäjän kansa tarvitsee vapautta, oikeutta ja demokratiaa”, toteaa Vasemmistonuorten 2. varapuheenjohtaja Ava Dahlvik.