Oikeistohallituksen jättileikkaukset synnyttävät köyhyyttä

Nuutti Ruotsalainen ja Jenny Kasongo

Perinteisesti sosiaalipolitiikan ideana on pidetty sitä, että hyvinvointivaltion turvaverkko estää sen, ettei pienituloisen tulisi turvautua arjessaan leipäjonoihin. Orpon oikeistohallitus ajattelee päinvastoin, ja ajaa leipäjonoihin myös monet työssäkäyvät köyhät.

Huhtikuussa voimaan astuvat leikkaukset kurittavat monia pienituloisia palkansaajia, osa-aikatyöntekijöitä ja erityisesti esimerkiksi palkkatyössä olevia yksinhuoltajia. Pelkät asumistukileikkaukset vaikuttavat negatiivisesti 167 000 lapseen, joista jopa 107 000 asuu yksinhuoltajaperheessä.

Kuun alussa pienituloisissa perheissä ollaan epätoivoisessa tilanteessa. Asumistuen leikkaukset astuvat voimaan, ja moni pienituloinen menettää kolminumeroisen summan käytettävissä olevista tuloistaan. Toimeentulotuen muutokset näkyvät suorina leikkauksina viimesijaisimpaan turvaan, ja monilla on edessä pakkomuutto omasta kodistaan. Vaikka mitään edullisempaa asuntoa ei löytyisi.

Sosiaaliturvaleikkauksia perustellaan porvaripuolueista ns. dynaamisilla vaikutuksilla, eli työllisyysvaikutuksilla. Vaikutusarviot kuitenkin kertovat, että etuuksien heikennyksistä seuraava tulojen lasku on kuitenkin paljon suurempi kuin työllisyyden kasvusta seuraava tulojen kasvu.

Leikkaukset eivät osu ainoastaan työttömiin ja opiskelijoihin, vaan myös pienipalkkaisiin palkansaajiin. Yle uutisoi 15.3. kokopäiväisesti työtä tekevän yksinhuoltajaäidin menettävän 125 euroa kuukaudessa käytettävissä olevista tuloistaan. Työllisyystilanteesta riippuen yksinhuoltajan tulonmenetykset voivat kivuta jopa 300 euroon kuukaudessa. Pienituloisimmissa perheissä tilannetta voi kuvailla katastrofiksi.

Ruoka-avun toimijat pelkäävät ruoka-avun kysynnän nopeaa kasvua, joka näkyisi jo ennestään pitkien leipäjonojen kasvuna. Tilannetta ei helpota myöskään se, että hallitus on väläytellyt ruuan hinnan nostamista arvonlisäveron korotuksilla.

Kaiken kurituksen keskellä valtiovarainministeri Purra on keskittynyt osoittamaan empatiakyvyttömyyttään poseeraamalla kuvissa hymyillen leikkauksia symboloivien saksien kanssa. Valtiovarainministeri puhuu leikkausten olevan silkka välttämättömyys, vaikka vielä vaaleissa itse jyrkästi vastusti leikkauksia pienituloisten etuuksiin.

“Emme halua leikata tukia, se ei ole ratkaisu”, Riikka Purra yhdeksän päivää ennen eduskuntavaalien ennakkoäänestyksen alkua.

Jatkossa yhä useampi suomalainen lapsi kokee puutetta, ja entistä useampi turvautuu ruoka-apuun ja leipäjonoihin. Leikkauksien vaikutuksista kertovat arviot ovat karua luettavaa – hallituksen tavoite onkin nakertaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion keskeiset turvarakenteet.

Kuva: Sakari Kiuru, “Avustusjärjestö Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyön itsenäisyyspäivän vastaanotto Hakaniementorilla”, 2017, Museovirasto