Rasistiselle väkivallalle täytyy saada loppu

Sisältövaroitus: Väkivalta, rasismi

Vasemmistonuoret ottaa osaa Oulussa tapahtuneiden rasististen väkivaltaiskujen uhreille ja tuomitsee rasistisen väkivallan. Viikon sisään on tapahtunut jo kaksi rasistisesti motivoitunutta puukkoiskua, kun viime torstaina uusnatsi puukotti 12-vuotiasta lasta, ja tänä tiistaina nuoren epäillään yrittäneen tappaa työmatkalla olleen ulkomaalaistaustaisen miehen. Rasistisen väkivallan uhka on Suomessa kauan ollut suuri, josta myös suojelupoliisi sekä muut viranomaiset ovat pitkään varoittaneet. Viime vuosina on myös paljastunut lukuisia äärioikeiston suunnittelemia terrori- ja väkivallantekoja.

Varoituksista huolimatta oikeistopoliitikot ovat jatkuvasti vähätelleet äärioikeiston uhkaa, ja nostaneet ministereiksi rasistisia väkivaltafantasioita kirjoittaneita sekä Pohjoismaiseen Vastarintaliikkeeseen (PVL) kytkeytyneitä henkilöitä. Äärioikeiston vähättely ja rasismiin kannustaminen on johtanut siihen, että kadut eivät ole turvallisia edes lapsille.

Iskun tultua julki Orpon hallituksen ministerit ovat ottaneet asiasta kantaa valitellen, mutta iskun vakavuutta väheksyen. Sisäministeri Rantanen on tiedostustilaisuudessaan kieltänyt yhteiskunnan ilmapiirin olevan rasistinen. On hälyttävää, ettei sisäisestä turvallisuudesta vastaava ministeri tunnista äärioikeiston uhkaa siitä huolimatta, että Oulun iskut ovat hirvittävällä tavalla osoittaneet äärioikeiston konkreettisen uhan ihmisten hengelle ja terveydelle. Perussuomalaiset ja hallituskumppani Kokoomus ovat toistuvasti pyrkineet spinnaamaan keskustelua pois äärioikeiston asettamasta turvallisuusuhasta puhumalla kaikista äärilaidoista ja väkivallan kierteestä, vaikka väkivalta on vain ja ainoastaan äärioikeiston toteuttamaa.

Viime kesänä hallitus väitti sitoutuvansa yhdenvertaisuuden ja antirasismin edistämiseen, mutta teot ovat olleet päinvastaiset. Oikeusministeri Leena Meri hajotti rasisminvastaisen työryhmän, jonka tarkoituksena oli tarkentaa rasismiin perustuvien rikosten määritelmää, ja perussuomalaiset ovat jatkaneet rasistiseen väestönvaihtoteoriaan viittaamista. Hallituksen edistämä perus- ja ihmisoikeussopimuksia rikkovan käännytyslaki sekä yhdenvertaisuuden edistämisen velvoittamisen poisto varhaiskasvatuksesta ovat vain osa tuoreista esimerkeistä toiminnasta, joilla hallitus edelleen syventää rakenteellista rasismia Suomessa. Puhe väkivallan vastustamisesta on pelkkää tekopyhyyttä, kun rasismi ja muukalaisviha ovat arkipäivää hallituksen omassa politiikassa.

Toisin kuin Rantanen väittää, Suomi on yksi Euroopan rasistisimmista maista. Selvitys afrikkalaistaustaisten syrjinnästä Suomessa (2020) osoittaa selkeästi sen, että rasismia esiintyy julkisissa tiloissa, työelämässä ja koulutuksessa. Se on siis yhteiskunnan läpileikkaava ilmiö. Euroopan unionin alaisen viraston selvityksissä (2023) Suomi oli yksi rasistisen väkivallan kärkimaita. Sen mukaan rasistista väkivaltaa on kohdannut 14% vastaajista. Myös yhdenvertaisuusvaltuutettu on ottanut lukuisia kertoja kantaa Suomen rasisisesta ja syrjivästä ilmapiiristä ja peräänkuuluttanut toimia sen kitkemiseksi. Kyse ei siis ole yksittäistapauksista. Rasismia tai sen uhkaa kokee Suomessa suuri osa fyysisesti, sanallisesti ja rakenteellisesti rodulliseen ja etniseen näkyvään vähemmistöön kuuluvista. Tätä ei voi hyväksyä, vaan meistä jokaisen tulee toimia rasismia ja fasismia vastaan.

Oulun väkivallanteot eivät ole tapahtuneet tyhjiössä. Rasismin ja fasismin normalisointi ja äärioikeiston uhan vähättely on jatkunut suomalaisessa yhteiskunnassa aivan liian pitkään. Hallituksen on tunnustettava vastuunsa rasististen asenteiden normalisoinnissa ja hyväksyttäväksi tekemisessä. Nämä asenteet muuttuvat suunnitelmiksi ja suunnitelmat teoiksi.  On päättäjien vastuulla tehdä kaikkensa, jotta rasistiselle väkivallalle saadaan loppu.