Lapsella on oikeus vanhempiin!

Oikeusministeriössä on valmisteltu ehdotus vanhemmuuslaiksi ja sen lausuntakierros päättyy tänään äitienpäivänä. Sanna Marinin hallitusohjelmaan kuuluva äitiys- ja isyyslakien uudistaminen vanhemmuuslaiksi tuodaan eduskunnalle syksyllä 2021. Tämän hetkisessä esityksessä ei kuitenkaan ole otettu huomioon useamman kuin kahden vanhemman perheitä.

“Meillä on paljon lapsia, joilla on useampia vanhempia. Kuitenkin vanhemmista vain kaksi ovat tasa-arvoisessa asemassa lain silmissä. Sateenkaariperheissä elävien lasten perhesuhteet on tunnustettava uuden lain myötä samalla tavoin kuin muiden lasten kohdalla!’’, toteaa Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja Mari Ikonen

Juridisen vanhemmuuden kautta lapsella on kiistattomat oikeudet vanhempaansa, esimerkiksi tapaamiseen, elatukseen ja perintöön liittyvissä kysymyksissä. Uuden vanhemmuuslain tulisikin mahdollistaa lapsen kaikkien vanhempien vahvistaminen, kun lapsella on syntymästä asti useampi kuin kaksi vanhempaa. Näitä tilanteita ovat esimerkiksi apilaperheet ja kumppanuusvanhemmuus.

“Jokainen vanhempi on lapselle korvaamaton, oli heitä yksi tai neljä. Vanhemmuuslain ensisijaisena tarkoituksena on turvata lapsen oikeudet, oli hänellä yksi tai useampi vanhempi’’, muistuttaa Vasemmistonuorten feministisen politiikan vastaava Emma Hesso.

Vasemmistonuoret toivottaa hyvää äitienpäivää ja vaatii lapsen vanhempien ja huoltajien määrää koskevien rajoitusten poistamista lainsäädännöstä sekä viranomaisten ohjeista uuden vanhemmuuslain myötä.