Takaisintyönnöt ovat rajaväkivaltaa

Presidenttivaaleissa ehdokkaiden enemmistö on vaalipaneeleissa kannattanut takaisintyöntöjen eli pushbackien käyttöönottoa itärajalla. Hallitus on kiristänyt rajasulkua ja siten  vaikeuttanut turvapaikanhakua ja mediakeskustelu on ollut paniikkialietsovaa, kun Venäjältä tulevat turvapaikanhakijat ovat tulleet itärajalle. Venäjä rikkoo monia kansainvälisesti solmittuja periaatteita ohjaamalla ja pyrkimällä vaikuttamaan näihin tulijoihin. Hallitus ei kaihda keinoja, joiden on muualla Euroopassa todettu johtavan kuolemaan.

Vasemmistonuoret tyrmää ehdotuksen turvapaikanhaun estämisestä. Pushbackit ovat nykyisten sopimusten mukaan laittomia. Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin sitä varten, että kriisitilanteissa ihmisoikeuksista pidetään kiinni. Jos joustamme perusarvoistamme, meillä ei enää ole sitä oikeusvaltiota, jota haluamme puolustaa. Kukaan ihminen ei ole laiton.

Takaisintyönnöillä eli pushbackeilla tarkoitetaan rajaviranomaisten toteuttamaa väkivaltaista turvapaikanhaun estämistä. Siinä rajan ylittänyt pakotetaan takaisin rajan toiselle puolelle ilman, että heidän olosuhteita selvitetään. Takaisintyönnöissä ei ole kyse käännyttämisestä tai palauttamisesta vaan siitä, ettei siirtolaiselle alun alkaenkaan anneta mahdollisuutta hakea turvapaikkaa.

Kyseessä on vakava ihmisoikeusloukkaus, joka rikkoo vuoden 1951 Geneven yleissopimuksessa säädetystä oikeudesta hakea turvapaikkaa. Nyt hallitus haluaa luistaa velvoitteesta. Rajan ylitys ei ole laitonta, eikä turvapaikanhakua voida kieltää. Takaisintyöntöjä toteuttava valtio toimii laittomasti, eivät ne ihmiset, jotka rajan ylittävät. Pushback ei ole menettely, se on rajaväkivaltaa haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä kohtaan.

Euroopassa on nähty varoittavia esimerkkejä siitä, mitä seurauksia takaisintyönnöillä voi olla. Kreikassa niitä on tehty Välimerellä, ja ne ovat pahimmillaan johtaneet ihmisten hukkumiskuolemiin. Puolan ja Valko-Venäjän rajalla takaisintyöntöjä on toteutettu poliisien suoralla väkivallalla turvapaikanhakijoita kohtaan. Suomi ei voi alentua väkivaltaiselle ja välinpitämättömälle politiikalle.

”Laittomasta maahanmuutosta puhuminen riistää siirtolaisten ihmisarvoa ja leimaa meidät rikollisiksi. Rasistinen maahanmuuttovastainen politiikka ei tuo kestäviä ratkaisuja maahanmuuttopolitiikkaan!”, korostaa Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja Jenny Kasongo.

Siirtolaisuuspolitiikan ja ihmisoikeuksien asiantuntijat ovat huolissaan siitä, mitä Suomen valitsema maahanmuuttopolitiikan kiristämisen suunta tulee merkitsemään oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Niiden turvaamiseksi on nurinkurista, että maahanmuuttoa yritetään kriminalisoida ja takaisintyönnöt dekriminalisoida.

Kun puhutaan “laittomista maahanmuuttajista” on tarkoituksena dehumanisoida, riistää tulijoilta ihmisarvo ja leimata heidät rikollisiksi. Tällä luodaan sellaista poliittista ilmapiiriä, joka palvelee maahanmuuttovastaisten puolueiden ja poliitikkojen arvoja ja tavoitteita.