Vasemmistonuoret: Turkistarhauksen aika on ohi

Kuluneena kesänä lintuinfluenssa on lähtenyt leviämään katastrofaalisesti turkistarhoilla. Tauti on levinnyt etenkin länsirannikolla, minne suurin osa tarhoista on keskittynyt. Leviäminen on riski uudelle pandemialle. Lämpenevä ilmasto ja epäinhimillinen eläintuotanto ovat merkittäviä riskitekijöitä kulkutautien synnylle. Vasemmistonuoret vaatii, että pandemiariski minimoidaan lakkauttamalla turkistarhaus Suomessa.

“Turkistarhaus on tarpeetonta eläinten kiduttamista taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi ja sen eettiset ongelmat ovat olleet jo vuosikausia tapetilla. Lintuinfluenssan tulisi olla viimeinen niitti eläinten kärsimykseen perustuvalle alalle, joka aiheuttaa riskin myös ihmishengille.”, toteaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Alan tulevaisuus ja kannattavuus ovat jo pidempään näyttäneet huonolta sen ajauduttua syvempään ahdinkoon ensin koronapandemian ja sitten Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Lukuisat Euroopan maat ovat kieltäneet turkistarhauksen kokonaan, mutta meillä Suomessa pidetään yhä kynsin hampain kiinni alasta. Tunnistamme, että turkistarhaus on yhä monen perheenelinkeino. Siksi tarvitsemme selkeän valtiollisen ohjelman, joka takaa turkistarhauksen ripeän alasajon lisäksi taloudellista tai koulutuksellista kompensaatiota työnsä menettäville tarhaajille.

“Turkistarhauksen tekohengitys on puhdasta aluepolitiikkaa, jota tietyt poliittiset voimat ajavat oman nahkansa säästämiseksi. Nyt heidän olisi aika ottaa itseään niskasta kiinni, jotta voimme säästää sekä turkiseläinten nahat että koko ihmiskunnan terveyden.”, sanoo Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Ava Dahlvik.

Vasemmistonuoret iloitsee siitä, että kansalaisaloite turkistarhauksen kieltämiseksi oikeudenmukaisesti keräsi tarvittavat nimet ennätysajassa ja toivoo, että eduskunta hyväksyy aloitteen. Kannustamme myös allekirjoittamaan aloitteen, jotta voimme mahdollisimman voimakkaasti ilmaista: turkistarhauksen aika on ohi!

Allekirjoita kansalaisaloite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12549

Lisätietoja: Pinja Vuorinen, Vasemmistonuorten puheenjohtaja pinja.vuorinen@vasemmistonuoret.fi, p. 050 501 9721