Hyppää sisältöön

Vasemmistonuoret vaatii ilmaisia kuukautisia kaikille: Turvalliset kuukautiset ei ole luksustuote!

Vaikka kuukautistuotteet ovat välttämättömyys merkittävälle osalle väestöä, verotetaan niitä tällä hetkellä luksustuotteiden tasoisesti. Kun rahaa ei ole, tingitään kuukautisiin liittyvissä kuluissa jopa oman hyvinvoinnin ja terveyden uhalla.

Plan Internationalin toukokuisen kyselytutkimuksen mukaan yli kymmenesosalla kaikista vastaajista ja yli viidesosalla 15-24-vuotiaista on vaikeuksia saada rahat riittämään kuukautissuojiin. Lapsen ääni -kyselyssä pienituloisten perheiden lapsista jopa 90% koki, että heidän perheellään on haasteita selviytyä menoista. Kuukautissuojat olivat yksi lasten mainitsemista säästökohteista. Suojien lisäksi kuukautisista aiheutuu muitakin kuluja esimerkiksi särkylääkkeiden ja jopa ansionmenetysten muodossa. Kuukautistuotteissa säästäminen voi johtaa  terveysriskeihin, kun suojia käytetään suositusaikoja pidempään, tai tarkoittaa poissaoloja töistä ja koulusta, kun suojiin ei ole varaa ollenkaan.

“Kuukautisista on vaikea käydä neutraalia keskustelua, sillä niihin liittyy paljon stigmaa ja häpeää. Keskustelukulttuurin muuttaminen on hidasta, mutta taloudellista stressiä voi helpottaa nopeastikin. Sen lisäksi, että kuukautistuotteiden arvonlisävero tulisi laskea 10 prosenttiin, on Suomen tarjottava ilmaisia kuukautistuotteita niitä tarvitseville”, toteaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Tänäkin jouluna lahjakeräyksissä toivotaan hygieniatarvikkeita ja esimerkiksi asunnottomia tukeva Vailla vakinaista asuntoa ry ottaa terveystuotteita, kuten kuukautissuojia, vastaan ympäri vuoden. Kuukautiset eivät katso tulotasoa tai elämäntilannetta. Ranskassa ja Saksassa on puututtu kuukautisköyhyyteen alentamalla kuukautistuotteiden veroprosenttia ja Skotlannissa on tarjottu elokuusta 2022 lähtien ilmaisia terveyssiteitä ja tamponeja niitä tarvitseville. Suomen tulee seurata tätä esimerkkiä.

Turvallisten kuukautisten ei tule olla joulupukin tai lahjoitusten varassa, vaan saatavilla ilmaiseksi kaikille tarvitseville ympäri vuoden.