Vasemmistonuoret vaatii julkisen terveydenhuollon säilyttämistä: keskussairaaloita ja synnytyslaitoksia ei pidä harventaa!

Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä ilmoitti torstaina 11.1.2024 halustaan karsia keskus- ja synnytyssairaaloita kustannusten hillitsemiseksi. Kohtalo koskettaa Kemin, Oulaisen, Savonlinnan, Valkeakosken, Salon ja uudenmaan sairaaloita. Työryhmä on ehdottanut sairaaloiden korvikkeeksi lisää kotisairaaloita, lääkärihelikoptereita sekä digi- ja etäpalveluita. Kyseiset palvelut eivät millään vastaa ihmisten akuuttiin hätään. Vasemmistonuoret pitää työryhmän ehdotusta järjettömänä. Laadukasta julkista terveydenhuoltoa tarvitaan joka puolella Suomea.

“Monet joutuvat jo nyt matkustamaan pitkiä matkoja saadakseen hoitoa, ja keskus- ja synnytyssairaaloita on merkittävän vähän erityisesti maakunnissa. Sairaaloiden karsiminen on varma askel kohti terveydellisten erojen sementointia sekä julkisen terveydenhuollon tuhoamista”, huomauttaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Samaan aikaan kun julkista terveydenhuoltoa ajetaan alas, nostetaan yksityisen terveydenhuollon Kela-korvauksia 500 miljoonalla eurolla vuosina 2024–2027. Kela-korvauksen nosto parilla kympillä ei kuitenkaan paljoa lämmitä, jos varaa käydä yksityisellä ei ole alkujaankaan. Todellisuudessa Kela-korvaukset menevät rikkaiden taskuun, joilla on muutenkin varaa käyttää yksityistä terveydenhuoltoa. Vähävaraiset joutuvat tyytymään monien kuukausien odotteluun päästäkseen hoitoon.

“Suomen epäreilua terveydenhuoltojärjestelmää vahvistetaan oikeistohallituksen toimesta. Lopputuloksena on se, että köyhät pysyvät sairaina ja rikkaat terveinä. Tätä ei voi enää niellä!” peräänkuuluttaa Vasemmistonuorten ensimmäinen varapuheenjohtaja Jenny Kasongo.

Lisätietoja:

Pinja Vuorinen, Vasemmistonuorten puheenjohtaja (pinja.vuorinen@vasemmistonuoret.fi, p. 050 501 9721)

Jenny Kasongo, Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja (jenny.kasongo@vasemmistonuoret.fi)