Loviisan torilla on Lov is an asylum -mielenosoitus lauantaina 3.3.2018 kello 14 oikeudenmukaisemman turvapaikkapolitiikan puolesta.

Mielenosoitusta järjestävät yksityishenkilöt, jotka kritisoivat Maahanmuuttoviraston nykyistä turvapaikkapolitiikkaa. Kokoontumisessa osoitetaan solidaarisuutta myös loviisalaiselle seitsenlapsiselle perheelle, joka aiotaan palauttaa Irakiin.

”Lapsia lähetetään maihin, joissa he eivät koskaan ole olleet, maihin joissa on turvatonta oleilla, maihin, joihin kehotetaan olemaan matkustamatta. Me emme voi vain katsoa avuttomina, miten kanssaihmisiämme kohdellaan vaan haluamme tehdä jotain. Haluamme osoittaa, että emme hyväksy hallituksen linjauksia turvapaikkapolitiikan suhteen. Emme hyväksy Migrin epäinhimillisiä tulkintoja ihmisten avuntarpeesta. Emme hyväksy sitä, että lastemme ystäviä lähetetään pois omasta lähiyhteisöstään epävarmoihin olosuhteisiin, jopa kuolemaan”, kutsussa kerrotaan.

Mielenosoituksessa puhuvat muun muassa Li Andersson (vas) , Ville Niinistö (vihr) ja ihmisoikeusaktivisti Zabih Nikzad.